چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی که بهصورت رقابتی و انتخابی برگزار میشود، یادآور خاطراتی است که ما در یک یا دو دهه قبل با حضور در نمایشگاهها و جشنوارهها در جریان یک رقابت سالم قرار میگرفتیم که بازتاب بسیار مثبتی داشت و لازم است به چند مورد اشاره شود.
اول اینکه اینگونه جشنوارهها انگیزه خلق اثر هنری را در هنرمند تقویت میکند. دوم اینکه هنرمند نوپا با حضورش خود را باور میکند. سوم اینکه هنرمند سطح خود را ارزیابی میکند. مورد چهارم هنرمند تا حدود زیادی صواب یا ناصواب بودن مسیر هنری خود را تشخیص میدهد. از همه مهمتر اینکه هنرمند با دیدن آثار رقبا و هنرمندان دیگر کاملاً به نقاط ضعف و قوت خود پی میبرد و در جهت رفع نواقص برای فعالیتهای آتی میکوشد. البته این امور زمانی به تحقق میرسد که داوری در صحت و سلامت کامل انجام شود.
در این دوره در بخش نگارگری که شامل تشعیر و گل مرغ نیز میشود، آثار زیادی به جشنواره ارسال شد که نهایتا با حذف بخشی از آنها در مرحله انتخاب، آثاری که به نمایشگاه راه پیدا کردند، از مقبولیت خوبی برخوردار بودند. بهخصوص در بخش تذهیب که در چند سال اخیر پیشرفت بسیار خوبی داشته است و تاثیر آن در این جشنواره کاملاً مشهود بود. حتی به جرئت میتوان ادعا کرد، سطح نفرات برگزیده تذهیب کمتر از رقابتهای رسمی حتی دوسالانه نگارگری نبود.
در بخش نگارگری باتوجه به وسعت و ساحت این هنر در بخش طراحی، خلاقیت، رنگشناسی، تکنیک، ترکیببندی، موضوع و مانند این هنرمند باید جمعی این موارد را در حد مقبولی بهطور همسان دارا باشد. بنابراین نگارگری از دشواری خاصی برخوردار است به همین دلیل با وجود اینکه سرچشمه تذهیب تشعیر و گل مرغ میباشد و در واقع شاخه اصلی محسوب میشود؛ اما، آثار نگارگری به نسبت گل و مرغ و تذهیب کمتر هستند و از مقبولیت کمتری به لحاظ کیفی برخوردار است که البته هنرمندان جوان باید به این نکته توجه ویژهای داشته باشند و بتوانند با ورود به حوزه نگارگری حتما به تذهیب، گل و مرغ و تشعیر اشراف پیدا خواهند کرد.